kommentarer 5

Vilken dikt är bäst?

2007 bad en av våra största kvällstidningar 100 olika professionella litteraturmänniskor lista de dikter som de tycker bäst om. Det rör sig om poeter, författare, kritiker, akademiledamöter och litteraturvetare vid landets universitet:

1 Erik Johan Stagnelius: ”Vän! I förödelsens stund” (44)
2 Gunnar Ekelöf: ”Eufori” (34)
3 Georg Stiernhielm: ”Herkules” (23)
4 Erik Johan Stagnelius: ”Till förruttnelsen” (20)
5 Edith Södergran: ”Dagen svalnar” (17)
6 Erik Johan Stagnelius: ”Endymion” (16)
7 Erik Johan Stagnelius: ”Suckarnas mystär” (15)
8 Gunnar Ekelöf: ”Non serviam” (14)
9 Gunnar Ekelöf: ”En värld är varje människa” (13)
10 Ann Jäderlund: ”Som en gång varit äng” (11)
10 Ida Börjel: ”Skåneradio” (11)

Stagnelius var ”inne” 2007. Som synes.

Vad tyckte läsarna? Bland de 459 som läste om ovanstående enkät  (litteraturintresserad och kvällstidningsläsande allmänhet alltså) och ville svara på frågan om vem som är den bästa svenska poeten blev resultatet:
1. Nils Ferlin (59)
2. Karin Boye (51)
3. Gustaf Fröding (44)
4. Dan Andersson (39)
5. Gunnar Ekelöf (37)
6. Erik Johan Stagnelius (35)
7. Edith Södergran (30)
8. Carl Michael Bellman (26)
9. Hjalmar Gullberg (25)
10. Tomas Tranströmer (24)

Min egen favoritlista, just nu, spontant, dikter som jag minns, som har betytt något:

  1. Karin Boye: ”Jag vill möta” (Jag skrev av den dikten som 17-åring och nålade upp den på väggen vid min säng. Den allt skrynkligare lappen följde mig många år, fanns vid min säng fortfarande i 30-åren)
  2. Harry Martinsson:”När jorden skrattade” (Jag känner mig glad bara av att tänka på den dikten)
  3. Harriet Löwnhjelm: ”Än en liten stund” (Stor tröst)
  4. Harry Martinsson: ”Kol” (H Martinsson lästes flitigt under mina sjö-år, den här är bara så bra, stort diktarhantverk)
  5. Erik Lindegren”Arioso” (kommentar överflödig)
  6. Tegner: ”Det eviga” (Framkallar rysningar, i sanning en sublim dikt!  Gymnasiefavorit)
  7. Erik Axel Karlfeldt:”Vinterorgel” (Mer rysningar)
  8. Per Knutsson: ”Snabbtistel” (ur ”Scener” Fanns i ryggsäcken under en lång liftarresa i Sydeuropa på 70-talet. Läsning på nattliga järnvägsstationer och sunkiga hyresrum)
  9. Israel Kolmodin: ”Den blomstertid nu kommer”
  10. Göran Palm: ”Sverige, en vinterresa” (Genial dikt, ett tidsdokument från 70-talet )

Ingen Fröding – nej, han är en favoritförfattare men har inte skrivit något som berör så personligt. Inte Stagnelius – nej jag tycker att hans diktning är intressant och ibland underållande. Men alla ord står ivägen. Jag borde ha haft med Ekelöf, faktiskt.

Litet Bach: Arioso med Per-Olof Kindgren

5 kommentarer

  1. Jag antar att det var enbart svenska poeter som gällde – och jag är nog lite förvånad över Stagnelius höga rankning (inte för att jag har något emot honom)- Boye och Ferlin hade jag däremot väntat mig och Fröding också. Jag ska fundera på tio svenska favoritdikter- det tar nog ett tag (det finns många att välja bland). Ekelöf kommer nog att ligga mycket bra till…..

    Gilla

    • Jag tycker också att Stagnelius’ enorma popularitet förvånar.
      Det är en stor begränsning att bara få välja svenska dikter. Men nu var det så.
      Kan bli intressant att se din lista!

      (Jag letar efter dikter av Mário Quintana, apropå ditt inlägg i torsdags)

      Gilla

  2. ”Kol” är också min favorit-Harry. Vi hade en poesitolkningstemadag när jag läste littvet en gång i tiden och vår grupp fick eller om vi nu valde ”Kol”. Det var en rolig dag.

    Gilla

    • Undrar när ”en gång i tiden var”? Det fanns en tid när arbetarförfattarna var mer populära. HM är en av mycket få poeter som skildrar arbete, riktigt arbete inifrån, i sin lyrik.

      Gilla

      • 94 eller 95. Jag skulle gissa att Harry Martinsson var den ende arbetarpoeten på den temadagen. Ett par till av de 5 unga skrev arbetsdikter. Josef Kjellgrens poesi tycker jag mycket om.

        Gilla

Lämna en kommentar